Reklama
Reklama

Ławica: powstanie płaszczyzna do odladzania samolotów

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

Port Lotniczy Poznań - Ławica zawarł umowę z firmą STRABAG Sp. z o.o. na budowę płaszczyzny do odladzania samolotów. Prace mają ruszyć wiosną przyszłego roku.

Płaszczyzna do odladzania samolotów jest ostatnim zadaniem inwestycyjnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, o wartości netto prawie 8 700 000 złotych. Realizacja ma trwać 9 miesięcy. Najpierw wykonawca przygotuje projekty natomiast wiosna 2015 roku ma ruszyć budowa.

Inwestycja powstanie przy południowo-wschodnim progu pasa startowego. Nowa płaszczyzna do odladzania samolotów zbudowana będzie wraz z drogami dojazdowymi.

Dotychczas odladzanie samolotu odbywało się na stanowisku postojowym przy terminalu. Dzięki dodatkowemu stanowisku podniesie się efektywność i oszczędność środków odladzających, usprawniony zostanie ruchu maszyn na płycie postojowej poprzez szybsze zwalnianie a także zmniejszy się ryzyko opóźnień samolotów startujących wcześnie rano,

Nowa płaszczyzna do odladzania samolotów zajmie powierzchnię 9,5 tys. m². Pomieści samoloty kodu D, czyli np. Boeing 757 (rozpiętość skrzydeł: 38,05 m). W części postojowej będzie wykonana z betonu cementowego, a fragmenty dojazdowe - z betonu asfaltowego. Zostanie wyposażona w system odwadniania dostosowany do użytkowania środków odladzających, w konieczne oznakowanie pionowe i poziome oraz w oświetlanie krawędziowe, osiowe i projektorowe- informuje Hanna Surma, rzecznik Ławicy.

Na czym polega odladzanie samolotu? Polega na usunięciu z powierzchni maszyny warstwy lodu i zabezpieczenie jej przed ponownym oblodzeniem. Przebiega w dwóch etapach: polewanie powierzchni gorącą mieszanką chemiczną, w celu rozpuszczenia lodu, a następnie - mieszanką chłodną, by zabezpieczyć przed zamarzaniem. W czasie odladzania pasażerowie znajdują się już na pokładzie, gdyż jest to ostatnia czynność operacyjna przed kołowaniem do startu. O konieczności dokonania odlodzenia decyduje kapitan załogi. Lód na powierzchni samolotu stanowi zagrożenie przy starcie, zwiększając jego ciężar oraz opór czołowy, co wydłuża długość rozbiegu maszyny, zmniejszając siłę nośną - tłumaczy Surma.

Rozpoczęcie użytkowania nowej płaszczyzny planowane jest w sezonie zimowym 2015.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

14℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
21.06 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro