Reklama
Reklama

Poznań Główny: remont peronów 4-6 dopiero po 2015 roku?

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania apeluje do poznaniaków, by wzięli sprawy w swoje ręce i zaapelowali do urzędników o przyznanie środków finansowych m.in. na modernizację peronów 4-6 na dworcu Poznań Główny. Jak się bowiem okazuje, centrala PKP w tym roku na taką inwestycję nie przeznaczyła ani grosza.

Perony 4, 5 i 6 na dworcu Poznań Główny od lat czekają na gruntowną przebudowę. Nowy wygląd w ostatnich latach zyskały perony 1-3. Niestety, ale modernizacja trzech pozostałych peronów stoi pod znakiem zapytania. PKP Polskie Linie Kolejowe w tym roku nie przeznaczyły na ten cel ani grosza.

- Proszę pamiętać o tym, że obecnie na dworcu zewnętrzne firmy prowadzą dwie duże inwestycje -
mówi Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu. - Chodzi o budowę Poznań City Center wraz z dworcem autobusowym oraz o przedłużenie trasy PST. Ze względu na te prace mamy ograniczony dostęp do peronów - chociażby do jednej krawędzi peronu trzeciego i jednej krawędzi peronu szóstego - zauważa. - To już duże obciążenie dla stacji, przez którą każdego dnia przejeżdża 300 pociągów. A przed nami rozpoczynająca się wiosną modernizacja linii kolejowej Poznań - Wrocław, która również utrudni ruch na naszej stacji.

PKP PLK nie chce więc dodatkowo komplikować życia pasażerom i czeka z remontem peronów. - Gdy te inwestycje się zakończą, będziemy się przymierzać do modernizacji peronów 4-6. W tej chwili nie potrafię jednak powiedzieć, kiedy taka modernizacja miałaby się rozpocząć. Wiele spraw nie zależy od naszej spółki - kończy.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania apeluje do poznaniaków, by wziąć sprawy w swoje ręce. - Spółka PKP PLK nie ma pieniędzy na rozpoczęcie inwestycji. Wszystko dlatego, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykluczyło możliwość finansowania jakichkolwiek prac na stacji Poznań Główny ze środków budżetowych - tłumaczy stowarzyszenie. - Wszystkie duże stacje pasażerskie są przebudowywane przy wsparciu środków publicznych. Tylko w przypadku Poznania Głównego powiedziano: znajdźcie sobie sami pieniądze.

IdP podkreśla, że w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do 2015 roku nie ma pieniędzy na jakiekolwiek inwestycje na poznańskim Dworcu Głównym. - Nie ma więc szans, aby na stacji pojawił się nowoczesny system informacji pasażerskiej, a przestrzeń pod parkingiem została wykończona w standardzie, który nie będzie urągał godności podróżnych. Przebudowa peronów zachodnich rozpocznie się natomiast jedynie w sytuacji, kiedy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyczaruje wolne środki na inwestycje.

Stąd apel, by wziąć udział w konsultacjach społecznych organizowanych przez Ministerstwo. Trwają do 11 lutego, czasu pozostało więc niewiele. - Przygotowaliśmy wspólnie pismo, aby dać urzędnikom znać, że nie mogą po raz kolejny nie przyznać finansowania publicznego dla przebudowy Poznania Głównego bez konsekwencji społecznych. Chcielibyśmy aby jak najwięcej osób wysłało do Ministerstwa przygotowany przez nas tekst, który jednoznacznie przekaże urzędnikom, iż nie zgadzamy się na brak finansowania.

Instrukcja - jak wziąć udział w konsultacjach znajduje się tutaj.

Ogólne postulaty zawarte w piśmie przygotowanym przez stowarzyszenie:

-1) Modernizacja stacji Poznań Główny - budowa zintegrowanego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej - koszt 10 mln zł - czas realizacji 2014 - 2015

Należy wyposażyć całą stację w nowoczesny system informacyjny wzorem Warszawy Centralnej czy Krakowa Głównego. Chodzi o to by nowe wyświetlacze pojawiły się wszędzie, a nie tylko (jak obecnie) w nowym gmachu dworca (na peronach są ciągle stare).

-2) Modernizacja stacji Poznań Główny - montaż systemu tablic, znaków oraz szyldów informacyjnych - koszt 0,1 mln zł - czas realizacji 2013

Należy porządnie oznakować teren stacji, by zapewnić pasażerom pełną informację o dostępnych usługach i udogodnieniach dworca. W chwili obecnej na peronach nie ma informacji jak dostać się do WC, gdzie znajduje się komisariat policji lub SKO czy który budynek stacyjny (dworzec) jest otwarty 24h.

-3) Modernizacja stacji Poznań Główny - wykończenie konstrukcji hali peronowej strony wschodniej w standardzie odpowiadającym innym tego typu realizacjom w Polsce - koszt 10 mln zł - czas realizacji 2014

Hala peronowa pod parkingiem musi zostać porządnie wykończona. Nie może przypominać ciemnej i wilgotnej piwnicy jak to wygląda obecnie.

-4) Modernizacja stacji Poznań Główny - przebudowa strony zachodniej stacji: perony, infrastruktura torowa, przejście podziemne oraz montaż schodów ruchomych na projektowaną kładkę - koszt 50 mln zł - czas realizacji 2014 - 2015

Perony strony zachodniej muszą otrzymać nową nawierzchnię, jednak tym razem porządną i trwałą (stanowczy sprzeciw wobec tandetnej i nietrwałej oraz niewygodnej w użytkowaniu kostki betonowej). Projektowana kładka musi posiadać udogodnienia w postaci schodów ruchomych, łączących ją z peronami. To są światowe standardy, domagamy się ich zastosowania w drugim co do znaczenia węźle kolejowym 38-milionowego kraju.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
14.64 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro