Poznań na EURO: co będzie, a czego nie?
Na EURO w Poznaniu miało być pięknie - przedłużona do Dworca Zachodniego trasa PST, Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego, nowa Kaponiera. Niestety, ale rzeczywistość będzie wyglądać zupełnie inaczej.
Maksymalnie za kilka miesięcy w Poznaniu będzie ładniej - zapewniają urzędnicy. - W trzy lata wykonać duże inwestycje, czy większość z nich zaawansować tak, by w oddać je w ciągu jednego roku to jest naprawdę sukces - mówi Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura EURO Poznań 2012.
Kibice i turyści na pewno będą mogli skorzystać z rozbudowanego portu lotniczego Ławica. To jedna z trzech inwestycji, która już w tej chwili jest pewniakiem na EURO 2012. - Podwajamy wszelkie nasze możliwości - tłumaczy Krzysztof Ochocki, pełnomocnik Ławicy ds. inwestycji. - Nowy terminal ma taką samą powierzchnię użytkową jak terminal istniejący - dodaje.
Dobre informacje czekają także kibiców i turystów, którzy zdecydują się dotrzeć do Poznania na EURO pociągiem. Jeszcze we wtorek TriGranit, wykonawca inwestycji, zacznie się ubiegać w Sanepidzie i u strażaków o niezbędne zgody na dopuszczenie budynku nowego dworca PKP do użytkowania. Wszystkie dokumenty powinny być przygotowane do 10 maja, a następnie pod koniec maja obiekt zostanie przekazany PKP. W sąsiedztwie trwać będą natomiast prace związane z budową galerii handlowej Poznań City Center.
Mniej optymistyczne wieści mamy dla pasażerów komunikacji miejskiej. Do Dworca Zachodniego przedłużeniem trasy PST dojedziemy dopiero w grudniu. Również po EURO pasażerowie będą mogli skorzystać z przejścia podziemnego pomiędzy Dworcem Zachodnim, a Poznaniem Głównym. Tutaj znajdą się również przystanki PST. Przejście miało być gotowe na EURO, ale problemy z fundamentami znajdującego się w sąsiedztwie Dworca Zachodniego zmieniły te plany.
Do EURO lifting przejdzie węzeł komunikacyjny Kaponiera. Dopiero w sierpniu rozpocznie się tutaj drugi etap prac, obejmujący m.in. przebudowę przejścia podziemnego. - W porównaniu z pierwszym etapem te prace będą znacznie większe - mówi Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich. To oznacza też spore utrudnienia dla pasażerów i kierowców. Tym razem na odcinku pomiędzy mostami Teatralnym i Uniwersyteckim.
Na EURO lepiej będą wyglądać ulice w okolicach Stadionu Miejskiego. Bez utrudnień ruch ma się odbywać na Bułgarskiej, Bukowskiej, śródmiejskim odcinku Grunwaldzkiej, a także na rondzie Jana Nowaka Jeziorańskiego.
Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie pojedziemy po całkowicie oddanym do użytku wiadukcie Antoninek. Na ostatnią chwilę ma być gotowy 14-kilometrowy odcinek łączący autostradę A2 (Głuchowo) z zachodnią obwodnicą Poznania. - Chcemy to zrobić tak, by jeszcze przed EURO móc przetestować cały układ komunikacyjny - wyjaśnia Marek Napierała z GDDKiA.
Jest szansa, że na EURO będziemy mogli pojechać nową trasą tramwajową na Franowo. Na pewno nie zwiedzimy Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego.
Przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w naszym mieście pochłonęły już prawie 2 miliardy złotych. Do EURO pozostały 52 dni.



Najpopularniejsze komentarze