Poznań kupuje Helmuty
Prosto z ulic Dusseldorfu przyjeżdża do Poznania 21 używanych tramwajów GT8, czyli popularnych "Helmutów". Na emeryturę może odejść 18 najbardziej wysłużonych pojazdów w taborze MPK, w tym źle znoszące upały "Holendry".
MPK podaje, że zakup 21 Helmutów za 2,5 mln zł to świetna okazja. Nowy tramwaj od producenta kosztuje kilka milionów złotych, a poczciwy GT8 około 120 tys. zł. W tej cenie Niemcy dostarczą je do Poznania wraz z kompletem części zamiennych i pokryją koszty dostosowania tramwajów do naszych torowisk. - Dzięki zakupowi GT8 będzie można wycofać krótsze "Helmuty" GT6 i "Holendry". - mówi Iwona Gajdzieńska, rzecznik poznańskiego MPK.
Tramwaje z Holandii nie cieszyły się sympatią m.in. za wąskie wejścia i nagrzewanie się podczas upałów. W ostatnim czasie, przy wyższych temperaturach nie wyprowadzano ich nawet z zajezdni. GT8 są za to przewiewne. Nad GT6 górują wielkością. W rzeczywistości "Helmuty" z Dusseldorfu to właśnie przebudowane na początku lat 90. GT-szóstki. Do tych czasów sięga ich oficjalna metryka. Wiadomo jednak, że pierwsze Düwag GT6 pojawiły się w Dusseldorfie już w 1956 r., a wersja GT8 jeździ do dziś m.in. w Karlsruhe i Helsinkach.
Trzy z nowych "Helmutów" są już w Poznaniu, ale potrzebują dodatkowego wyposażenia: - Motorniczy w Niemczech nie pracują w kabinach. Trzeba je zbudować. - wymienia jedno z ulepszeń Iwona Gajdzieńska. Pierwsze "nowe" GT8 wyjadą na ulice Poznania już pod koniec lipca. W tym roku wyjedzie ich na trasy kilkanaście.
Niestety GT8 pozostają niedostępne dla osób poruszających się samotnie na wózkach inwalidzkich. Zakup "Helmutów" nie oznacza jednak rezygnacji Poznania z nowych tramwajów niskopodłogowych. Pierwsze z 40 zamówionych Solarisow Tramino przewiozą nas już w 2011 r.
Najpopularniejsze komentarze